Wednesday, May 21, 2008

It's all coming back to me now!

Here I am, back in the old place,where I belong to.
We were super duper excited and looking fwrd for this elective.
But, as Hamzah's approaching London St, I felt like going home at that moment.I cant imagine myself going through this horrible nasty winter again.NO!!!
Elective wasnt cruisy for us!More than our own medicine run! FULL ON!
DOnt even have time to do my own thing.
Deadline is right at the corner.I havent got any idea what to write about.
I need inspirations!!!
God,please help me!
Im missing Wellington! Welly peeps, u guys miss me?
(kenapa tak boleh post gambar ni?haih~)

4 comments:

Anonymous said...

Ini la Sebabnya Bila Org hanya memikirkan Uang untuk berkerja
Ada Kebenaranya Mahasiswa Biasa Mempost perkara ini di BH.
Lagi doktor kerajaan terkilan imbuhan rendah
SAYA merupakan seorang pegawai perubatan yang baru berkhidmat di Malaysia selama setahun. Sebelum ini saya telah berkhidmat dengan Kerajaan Ireland selama dua tahun.

Memang perkara pertama yang saya rasakan semenjak bekerja di sini ialah kami tidak dihargai oleh kerajaan.

Percayalah, saya amat memahami apa yang dirasai oleh Doktor Terkilan dalam ruangan Forum, Khamis lalu. Saya lagi terkilan.

Bukan hendak berbohong tetapi motivasi kewangan amat berkesan sebagai pendorong kami bekerja yang mengatasi pekerjaan orang orang yang normal.

Bayangkan kami bekerja tidak berhenti selama lebih kurang 34 jam. Sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, itu tidak termasuk di waktu hujung minggu. Kami layak untuk dihargai dengan imbuhan/gaji yang berbaloi.

Hendak membandingkan dengan kerajaan Ireland. Apabila kami bekerja pada hujung minggu, bayaran kami digandakan dua kali - contohnya: Sejam kami dibayar lebih kurang 20 euro jikalau cuti umum - kami dibayar tiga kali ganda sejam. Maka tidaklah kami terasa begitu terkilan sekiranya kami bekerja hujung minggu ataupun pada Hari Raya.

Apakah nilai cuti hujung minggu atau cuti Hari Raya contohnya mendapat hanya 20 ringgit? (150 hari biasa/170 hari hujung minggu dan cuti awam).

Kepada pesakit di luar sana, janganlah terkilan sekiranya kami bersikap acuh tak acuh ketika merawat anda. Fahamilah yang kami kepenatan dan terkilan dengan hak kami yang diberi keadilan.

Jika anda benar-benar inginkan perkhidmatan yang betul-betul mesra, pergilah ke hospital swasta. Doktor di sana baik-baik kerana mereka bahagia dengan suasana pekerjaan yang begitu selesa di samping gaji yang lumayan.

Kami doktor muda, memang tidak sabar-sabar hendak lari ke swasta (atau kembali ke luar negara) sekiranya kami terus dilayan bagai orang yang tidak berhak meminta dan bersuara.

LAGI TERKILAN

Kuala Lumpur

NuRaNi HaZa said...

Yang Terkilan,
terima kasih sudi menyinggah.lagi berterima kasih sebab sudi berkongsi.kami berharap kalau pegai perubatan tempatan mahu memulaukan kita, atau membuli,biarkan mereka.kita tahu asal kita kenapa kita pulang ke tempat sendiri.sedihkan bila orang sendiri tak tahu menghargai.
kami masih di tahun akhir studi, takut nak menghadapi realiti.
tapi kami tahu, orang yg baik dibalas baik.
tak semua yang dikatakan mahasiswa biasa salah.
tapi, daripada menunding jari meneruskan tradisi,bailah kiranya kalau memberi solusi, mendamaikan situasi.
harap-harap kerajaan lebih pandai menilai.
kita mengorbankan cuti bukan hanya sebab gaji, tapi minta lebih dihargai disayangi.

p.s: the same situation happen to NZ junior doctors.for the past 2 years, there have been 2 strikes from junior doctors;each strike lasted for 48 hours where junior doctors didnt go to work.the proposed for a better treat and salary, in order to keep them here."keep us here" is the slogan for their strike. apparently, for the class of 00-06, only 10% of the graduated doctors remains in nz, others went overseas: for better income and better health management!
perhaps, we should do the same =)

saudagar gaRAM.. said...

mak aihhh....


ni komen ke entri baru??



hahahaha...alamak..lu tak payah risau..

Tuhan dah sediakan dah rezeki lu..
ok?


lu jangan risau..

NuRaNi HaZa said...

hahahhaha....mr.garam.macamla lu tak tahu, komenku adalah entri baruku.hekhekhek.

saya setuju.

rezeki masing2.

sedangkan ulat dlm tanah super dalam pun boleh hidup, apa lagi kita ni.

La Ikhro ha fiddin !!